Put your ear to the north for this years biggest escapade on the exclusive album release of SQ. Out of the deep woods of Sweden comes an enchanting experimental blend of acoustic and electronic sounds. Penguin Silhouettes is carried by howling winds from the frozen tundra with an urge to ?make sound poetry for the masses.
The rarely published freethinkers Thomas Bjelkeborn and Paul Pignon creates a low key intense music with the strength of swedish granite that matured for an eternity.
Spotify | iTunes | Juno download | Beatport
Buy CD in Lamour webshop
All tracks written and produced by Thomas Bjelkeborn & Paul Pignon
Mastered by Thomas Bjelkeborn
Artwork by Sten Backman, Great Big Container
SQ is imaginary soundscapes, electronic experimentalism, composed impro art of electrified sounds and images. It’s an ever changing gathering of musicians in a joint search for new artistic crossroads. On this release SQ (aka Sound Quartet) is Thomas Bjelkeborn and Paul Pignon who during the summer 2014 visited Studio84 in Stockholm for a magic array of mindblowing sessions. Both musicians are among the best that the swedish experimental electronic scene has to offer and on this magnificient debut album Penguin Sillhouettes they resounds an sublime beauty as true masters.
Thomas Bjelkeborn – electronic sounds and sonic alterations with wii, gadgets and laptop.
Paul Pignon – bass clarinet, bassett horn, clarinet, tenor saxophone, didgeridoo, tenor recorder and laptop.
All electronic sounds were derived in real time from the acoustic instruments.
Recorded between May 17th and September 16th, 2013 at Studio84 Stockholm Sweden.
REVIEWS
Review from kulturterrorismus.de
“Höchst anspruchsvolle Individuen, deren Horizont nach dem absolut außergewöhnlichen Highlight lechzt, MÜSSEN “Pinguin silhouettes” von SQ UNBEDINGT ihr EIGEN nennen – meine absolute Kaufempfehlung! PS: In meinen Ohren ein ganz heißer Anwärter auf den Titel Platte des Jahres 2014!”
Read full post at http://kulturterrorismus.de/rezensionen/sq-pinguin-silhouettes.html
—————————————————————————————————————————-
Bäst just nu enligt Claes Olsson – Musikindustrin.se
“Jag påminns om att för drygt 35 år sedan låg jag och Thomas Bjelkeborn (en dagen efter…) på golvet i min gävlekvart och lyssnade på Stockhausen och The Clash (50/50…). Resultatet av hans i nästa vecka utgivna samarbete med Paul Pignon (en annan ”rarely published freethinker”) har både spänning, attityd och den sköna känslan av att få vara med när någon öppnar dörrar till nya rum.”
Read full post at http://www.musikindustrin.se/2008/11/10/bast_just_nu_enligt_claes_olson/
—————————————————————————————————————————-
Review from Gefle Dagblad (Camilla Dal)
“Nu släpper SQ sin första cd på Lamour records, som alltså fortsätter sin angelägna utgivning av elektroniskt baserad musik. Skivan, som också finns för nerladdning, ligger i ett snyggt formgivet digipack, inuti vilket låtarna presenteras med poetiska textrader av Thomas Bjelkeborn, suggererande fram kontemplativa vandringar i arktiska landskap.
I 13 spår som upplevs som ett enda flöde bjuds lyssnaren in till en färd genom ljudlandskap som, inte minst tack vare det ypperliga ljudet, blir nästan fysiskt påtagliga, med stora avstånd, märkliga formationer och temperaturer långt under noll som omsluter en levande, pulserande kärna.”
Read full post at http://gd.se/noje/skivrecensioner/1.7143230-fysiskt-patagliga-ljudlandskap
—————————————————————————————————————————-
Review from Lira (in swedish)
“… Och när man väl bekantat sig en stund med de ödsliga, skavande tonerna märks vilka spännande möten som uppstår i sammansmältningen mellan Thomas Bjelkeborns laptop och Paul Pignons saxofon, inte minst i de lågfrekventa registren. I spår som Oddly foreseen kan man få plötsliga associationer till experimentjazz, primitiv folkmusik och inte så lite valsång. Starkast upplevelse blir det dock när någon ur duon intar en straight guy-roll samtidigt som den andra sprakar loss.”
Read full post at http://www.lira.se/skivrecension/penguin-silhouettes/
—————————————————————————————————————————-
Review from Ungtro (in swedish)
“Lyssnaren bjuds på flera överraskningar i plattans tretton spår. Musiken är intressant, ibland lite konstig men hela tiden ger den lyssnaren exempel på att musik kan vara så mycket mer.”
Read full post at http://ungtro.com/recensioner/overraskande-musikaliska-ljudlandskap
—————————————————————————————————————————-
Review from Orkesterjorunalen (in swedish)
” Kylig och bitvis skrämmande musik som väcker känslor av djupt obehag. Men det kanske är just de som är meningen?”